Biblioteka Publiczna

w Dzielnicy REMBERTÓW m.st. Warszawy

book
book

Edukacja informacyjna w bibliotekach a rozwój społeczeństwa wiedzy

Na dod. s. tyt.: "Information literacy education in libraries vs. knowledge society development ".

Autor: Kurkowska, Ewa Jadwiga




Ekstremalnie szybki przyrost informacji tworzy nowe potrzeby edukacyjne. Funkcjonowanie w społeczeństwie wymaga opanowania umiejętności wyszukiwania, selekcji, analizowania i krytycznej oceny oraz właściwego zastosowania informacji. Dostęp do rozległej wiedzy każe na nowo zastanowić się nad kwestiami etycznymi i prawnymi. Autorka wnikliwie przygląda się rozwojowi społeczeństwa wiedzy i zjawisku kształtowania

kompetencji informacyjnych. Esej pokazuje information literacy w kontekście współczesnych trendów edukacyjnych (samokształcenie, edukacja ustawiczna, kształcenie na odległość) oraz aktywności organizacji bibliotekarskich. W poszukiwaniu standardów w zakresie prowadzenia edukacji informacyjnej, badaczka przegląda międzynarodowe dokumenty i wyrusza do naszych sąsiadów (Niemcy i Czechy).

Zobacz pełny opis
Odpowiedzialność:Ewa Jadwiga Kurkowska ; Stowarzyszenie Bibliotekarzy Polskich.
Seria:Nauka, Dydaktyka, Praktyka = 137
Hasła:Bibliotekarstwo - a społeczeństwo informacyjne
Społeczeństwo informacyjne - a bibliotekarstwo
Adres wydawniczy:Warszawa : Wydawnictwo Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich, 2012.
Opis fizyczny:207, [1] s. ; 21 cm.
Uwagi:Bibliogr. s. 189-207. Spis treści także ang.
Skocz do:Dodaj recenzje, komentarz
Spis treści:

  1. Wstęp
  2. Rozdział I
  3. Społeczeństwo wiedzy
  4. Społeczeństwo informacyjne
  5. Informacja i wiedza
  6. Społeczeństwo wiedzy
  7. Technologia w społeczeństwie wiedzy
  8. Gospodarka w społeczeństwie wiedzy
  9. Społeczeństwo postkapitalistyczne
  10. Demokracja a kształtowanie się społeczeństwa wiedzy
  11. Społeczeństwo wiedzy – szanse i obawy
  12. Rozdział II
  13. Edukacja w społeczeństwie wiedzy
  14. Rola nauki
  15. Znaczenie edukacji
  16. Wybrane trendy we współczesnej edukacji
  17. Technologia informacyjna w systemie edukacji
  18. Kształcenie ustawiczne
  19. Kształcenie na odległość
  20. Samokształcenie
  21. Edukacja informacyjna
  22. Rozdział III
  23. Information literacy
  24. Alfabetyzacja funkcjonalna i information literacy
  25. Information literacy – problemy definicyjne i terminologiczne
  26. Behawioryzm i konstruktywizm a information literacy
  27. Wybrane koncepcje information literacy
  28. Koncepcja Christine Doyle
  29. Relacyjny model information literacy Christine Bruce
  30. Koncepcja Sheili Webber i Billa Johnstona
  31. Czym jest information literacy
  32. Edukacja informacyjna i biblioteki
  33. Rozdział IV
  34. Działalność organizacji bibliotekarskich na rzecz kształtowania kompetencji informacyjnych
  35. International Federation of Library Associations and Institutions (IFLA, Międzynarodowa Federacja Stowarzyszeń i Instytucji Bibliotekarskich)
  36. International Association of School Librarianship – (IASL, Międzynarodowe Stowarzyszenie Bibliotekarstwa Szkolnego)
  37. American Library Association (ALA, Stowarzyszenie Bibliotek Amerykańskich)
  38. Association of College and Research Libraries (ACRL, Stowarzyszenie Bibliotek Akademickich i Naukowych)
  39. ACRL Institute for Information Literacy (IIL, Instytut Edukacji Informacyjnej)
  40. American Association of School Libraries (AASL, Amerykańskie Stowarzyszenie Bibliotekarzy Szkolnych)
  41. National Forum on Information Literacy(NFIL, Narodowe Forum ds. Edukacji Informacyjnej)
  42. Bibliotekarskie organizacje w Australii
  43. Australian and New Zealand Institute for Information Literacy
  44. ANZIIL, Instytut Alfabetyzacji Informacyjnej Australii i Nowej Zelandii).
  45. European Network for Information Literacy
  46. (EnIL, Europejska Sieć ds. Edukacji Informacyjnej)
  47. Society of College, National and University LibrariesSCONUL, Stowarzyszenie Bibliotek Narodowych i Akademickich)
  48. Chartered Institute of Library and Information Professionals
  49. (CILIP, Instytut Profesjonalistów z Zakresu Informacji i Bibliotekarstwa)
  50. United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization
  51. (UNESCO Organizacja Narodów Zjednoczonych do Spraw Oświaty,
  52. •Nauki i Kultury)
  53. International Alliance for Information Literacy (IAIL)
  54. Stowarzyszenie Bibliotekarzy Polskich (SBP)
  55. Rozdział V
  56. Wybrane standardy i modele information literacy
  57. Information Literacy Standards for Student Learning (1998, USA)
  58. Standards for the 21st-Century Learner (2007, USA)
  59. Seven pillars of information literacy (1999 i 2011, Wielka Brytania)
  60. The Primary School Library Guidelines (2000, Wielka Brytania)
  61. Standardy ACRL (2000, USA)
  62. Standardy CAUL i ANZIIL (2001, 2004, Australia i Nowa Zelandia)
  63. Learning matrix for student learning (2001, 2004, Australia)
  64. Guidelines on Information Literacy for Lifelong Learning. Final Draft (2006)
  65. Standardy dotyczące kompetencji informacyjnych w Niemczech
  66. Standardy informační gramotnosti vysokoškolského studenta (2007, Czechy)
  67. Standardy dotyczące edukacji informacyjnej w Polsce
  68. Zakończenie
  69. Wykorzystana literatura

Zobacz spis treści



Sprawdź dostępność, zarezerwuj (zamów):

(kliknij w nazwę placówki - więcej informacji)

Wyp. nr 51
ul. Gawędziarzy 8

Sygnatura: 021
Numer inw.: 21044
Dostępność: można wypożyczyć na 30 dni

schowekzamów

Dodaj komentarz do pozycji:

Swoją opinię można wyrazić po uprzednim zalogowaniu.