Globalizacja a społeczne aspekty przeobrażeń i zmian organizacyjnych
Pierwszy fragment książki zawiera rozważania o nowych rolach menedżerskich, o ich odpowiedzialności finansowej, ale również społecznej. Podnoszone są relacje menedżer - pracownik na tle internacjonalizacji działalności firm, w tym małych i średnich.Globalizacja doprowadziła do powstania tzw. gospodarki opartej na wiedzy, którejw funkcjonowaniu organizacji odpowiada koncepcja zarządzania opartego na wiedzy. Eksponuje ona
nie tylko znaczenie wiedzy posiadanej przez pracowników, ale i wiedzy skodyfikowanejw postaci patentów, licencji, nowych rozwiązań organizacyjnych, techniczno-technologicznych. Istotnymi są tu zagadnienia oceny i efektywności wykorzystania potencjału wiedzyw przedsiębiorstwie. Zwraca się coraz częściej uwagę na upadającą w naszych przedsiębiorstwach działalność badawczo-rozwojową.Globalizacja opiera się m.in. na swobodzie przepływu kapitałów finansowych, dóbr, informacji, siły roboczej i możliwości przenoszenia miejsca funkcjonowania organizacji. Konsekwencją tego jest korzystanie z kultury narodowej zatrudnionych, ale i powstawanie nowych wyzwań(w tym barier) dla zarządzania w warunkach wielokulturowości.Owe wyzwania dotyczą także komunikowania się. Proces ten wspomagany jest nowoczesną techniką informatyczną, co z jednej strony pozwala na porozumiewanie się pracownikóww różnych częściach świata, na tworzenie wirtualnych zespołów wiedzy, a z drugiej rodzi problemy z ochroną informacji wykorzystywanych w procesie funkcjonowania organizacji.Powyższe problemy zostały szczegółowo omówione w kolejnych częściach publikacji.
Zobacz pełny opisOdpowiedzialność: | red. nauk. Arkadiusz Potocki. |
Hasła: | Kadry - a globalizacja - polityka Przedsiębiorstwo - a globalizacja - organizacja Zarządzanie wiedzą - a globalizacja Zarządzanie - a globalizacja - metody |
Adres wydawniczy: | Warszawa : "Difin", 2009. |
Opis fizyczny: | 568 s. : il. ; 24 cm. |
Uwagi: | Bibliogr. przy rozdz. |
Powiązane zestawienia: | Zarządzanie |
Skocz do: | Dodaj recenzje, komentarz |
- Wprowadzenie (Arkadiusz Potocki)
- Rozdział 1. Doskonalenie przywództwa i zarządzania kapitałem ludzkim
- 1. Organizacja w perspektywie psychoanalitycznej - wybrane zagadnienia (Adela Barabasz)
- 2. Motywacyjne aspekty podejścia kompetencyjnego do zarządzania zasobami ludzkimi (Maria Białasiewicz)
- 3. Pomiar i ocena skuteczności oraz efektywności przywództwa. Analiza teorii i praktyki (Ewa Czarnecka-Wójcik, Marian Wójcik)
- 4. Ocena przez podwładnych jako narzędzie zmiany postaw pracowników (Małgorzata Grabus)
- 5. Szkolenia on- i off-the-job we współczesnej organizacji (Marek Jabłoński)
- 6. Pracownik w nowych warunkach techniczno-technologicznych przedsiębiorstwa (Zdzisław Jasiński)
- 7. Diagnoza czynników motywacyjnych w podlaskich mikroprzedsiębiorstwach (Joanna Jończyk)
- 8. Kultura organizacyjna w siłach zbrojnych RP a oczekiwania przyszłej kadry oficerskie (Joanna Kacała)
- 9. Pracownik w czasach nowej gospodarki (Tomasz Kawka)
- 10. Przedsiębiorca jako agent zmiany (Andrzej Kozina, Jolanta Walas-Trębacz)
- 11. Nowoczesne systemy wynagrodzeń jako przejaw zmian w zarządzaniu zasobami ludzkimi (Anna Kwiecień)
- 12. Zmiany w sferze pracy menedżerskiej w warunkach nowych form organizacji przedsiębiorstw (Stefan Lachiewicz)
- 13. Kierunki zmian funkcji personalnej w przedsiębiorstwach (Tadeusz Listwan)
- 14. Audyt menedżerski jako instrument zarządzania i rozwijania kadr kierowniczych na przykładzie Sitech Sp. z o.o. (Gabriel Łasiński, Piotr Głowicki, Ewa Korek)
- 15. Kompetencje menedżerów w procesie internacjonalizacji małych i średnich firm technologicznych (Marek Matejun)
- 16. Wyłanianie elity w aspekcie zmian zarządzania zasobami ludzkimi firmy (Mieczysław Morawski)
- 17. Charakter postaw i zachowań pracowniczych w warunkach turbulencji otoczenia (Katarzyna Piórkowska)
- 18. Zmiany aktywności zawodowej kobiet w obliczu nowych wyzwań zarządzania przedsiębiorstwem (Estera Piwoni-Krzeszowska, Agnieszka Łakoma, Anna Kozłowska)
- 19. Deficyt problematyki etyki biznesu w ofertach firm szkoleniowych (Janina Stankiewicz, Patrycja Łychmus, Hanna Bortnowska)
- 20. Zachowania pracowników w fazie post merger (Magdalena Maria Stuss)
- 21. Zachowania menedżerów w sytuacji kryzysu w przedsiębiorstwie (Anna Walecka)
- 22. Zastosowanie controllingu personalnego w praktyce gospodarczej ( Piotr Zając)
- Rozdział 2. Zarządzanie oparte na wiedzy
- 1. Zarządzanie innowacjami i jego wspomaganie wiedzą (Jerzy Baruk)
- 2. Zarządzanie talentami jako koncepcja budowania lojalności i ograniczania odejść z organizacji kluczowych pracowników (Mariusz Cielemęcki)
- 3. Pracownicy wiedzy jako wyzwanie dla zarządzania zasobami ludzkimi (Halina Czubasiewicz)
- 4. Zarządzanie wiedzą w przedsiębiorstwach województwa podkarpackiego (Bernadetta Dziura)
- 5. Podnoszenie sprawności systemu gospodarki odpadami w przedsiębiorstwie poprzez instytucjonalne wspomaganie organizacji procesów poznawczych (Grzegorz Kobyłko)
- 6. Współczesne systemy pomiaru efektywności organizacyjnej (Marcin Kowalewski)
- 7. Model systemu innowacyjności w przedsiębiorstwie bazującym na wiedzy (Leszek Kozioł)
- 8. Wiedza akademicka w kreowaniu przedsięwzięć nowej technologii (Anna Kwiotkowska)
- 9. Ochrona wiedzy w polskich organizacjach gospodarczych oraz w administracji publicznej (Piotr Lachowicz)
- 10. Doskonalenie relacji uniwersytetu z otoczeniem na przykładzie wybranych uczelni technicznych (Krzysztof Leja)
- 11. Wybrane czynniki determinujące prowadzenie działalności badawczo-rozwojowej (Paweł Łukasik)
- 12. Przesłanki eventowego coachingu agenta wiedzy (Kazimierz Perechuda, Wojciech Idzikowski)
- 13. Wokół pomiaru innowacyjności organizacji - zalety i wady działalności patentowej (Magdalena Pichlak)
- 14. Pracownicy w gospodarce opartej na wiedzy (Anna Pietruszka-Ortyl)
- 15. Metodyka oceny potencjału wiedzy w przedsiębiorstwie (Adam Stabryła)
- 16. System zarządzania wiedzą na przykładzie TETA SA (Edyta Tabaszewska)
- 17. Założenia modelu oceny efektywności organizacji uczącej się (Bernard Ziębicki)
- Rozdział 3. Zarządzanie w warunkach wielokulturowości
- 1. Postrzeganie procesów wielokulturowych w organizacji przez jej menedżerów (Katarzyna Gajek)
- 2. Specyfika kultury organizacyjnej polskich przedsiębiorstw z perspektywy zarządzania wiedzą (Aldona Glińska-Neweś)
- 3. Mariaże organizacyjne - konsekwencje kulturowe (Rafał Krupski, Sylwia Stańczyk)
- 4. Kultura organizacji jako determinanta sprawności zmian (Ryszard Rutka, Małgorzata Czerska)
- 5. Interpersonalne, grupowe, organizacyjne i interkulturowe przesłanki kształtowania komunikacji w organizacjach (Renata Winkler)
- Rozdział 4. Komunikacja we współczesnych organizacjach
- 1. Komunikacja pomiędzy grupami międzynarodowymi. Wyniki eksperymentu (Jolanta Bernais, Olaf Flak)
- 2. Telepraca i technologie informacyjno-komunikacyjne jako narzędzia wspomagające niepełnosprawnych i wykluczonych na rynku pracy (Marek Makowiec)
- 3. Komunikacja wewnętrzna a sprawność funkcjonowania organizacji (Marek Makowiec, Wojciech Matusiński)
- 4. Zarządzanie zmianą w praktyce wdrażania systemów informatycznych klasy ERP (Marek Makowiec, Jacek Słowik)
- 5. Skuteczność procesów komunikacji - prezentacja wyników badań empirycznych (Bogusz Mikuła)
- 6. Telepraca jako sposób zwiększania elastyczności organizacji (Mirosław Moroz)
- 7. Technologia sieci semantycznych w zarządzaniu przedsiębiorstwem (Grażyna Paliwoda-Pękosz)
- 8. Wewnętrzna komunikacja werbalna w wybranych przedsiębiorstwach Małopolski w warunkach globalizacji (Arkadiusz Potocki)
- 9. Wybrane problemy wdrażania systemów informatycznych w obszarze łańcucha dostaw dla potrzeb konsolidacji przedsiębiorstw (Jacek Słowik)
- 10. Skuteczność pracy zespołu wirtualnego (Tomasz Stefaniuk)
Zobacz spis treści
Pozycja została zakupiona.