Biblioteka Publiczna

w Dzielnicy REMBERTÓW m.st. Warszawy

book
book

Neuropsychologia kliniczna dziecka : wybrane zagadnienia




Prezentowana książka omawia ważne zagadnienia neuropsychologii klinicznej związane ze stale powiększającą się grupą dzieci z zaburzeniami rozwojowymi. Zespół specjalistów i badaczy z Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej podejmuje takie problemy, jak: neuropsychologiczne mechanizmy powstawania zaburzeń rozwojowych, upośledzenie umysłowe, mózgowe porażenie dziecięce, specyficzne zaburzenia językowe u dzieci,

specyficzne trudności w uczeniu się matematyki, w opanowywania czytania i pisania, ADHD zespół nadpobudliwości ruchowej z deficytem uwagi, psychospołeczne aspekty rehabilitacji dzieci z dysfunkcjami mózgu.

Zasadniczą zaletą książki są zagadnienia neuropsychologii wieku rozwojowego, niedostępne w innych podręcznikach. Całość książki ma klarowną strukturę: zawiera bloki rozszerzające, pytania, bibliografię i indeksy.

Zobacz pełny opis
Odpowiedzialność:redakcja naukowa Aneta R. Borkowska, Łucja Domańska.
Seria:Krótkie Wykłady z Psychologii
Hasła:Neuropsychologia dziecięca
Adres wydawniczy:Warszawa : PWN, 2012.
Wydanie:Wydanie II - 3 dodruk.
Opis fizyczny:224 strony ; 21 cm.
Uwagi:Bibliografia przy rozdziałach. Indeksy.
Forma gatunek:Książki. Publikacje naukowe.
Dziedzina:Medycyna i zdrowie
Powstanie dzieła:2006 r.
Twórcy:Borkowska, Aneta. Redakcja

Domańska, Łucja. Redakcja

Powiązane zestawienia:Zdrowie
Psychologia
Skocz do:Dodaj recenzje, komentarz
Spis treści:

  1. Wprowadzenie (Aneta R. Borkowska, Łucja Domańska)
  2. Rozdział 1. Neuropsychologiczne mechanizmy powstawania zaburzeń rozwojowych (Aneta R. Borkowska)
  3. 1.1. Podstawy rozwoju mózgu dziecka
  4. 1.2. Okresy krytyczne i plastyczność rozwojowa
  5. 1.3. Plastyczność a specjalizacja
  6. 1.4. Atypowy rozwój mózgu jako propozycja wyjaśniania zaburzeń rozwojowych
  7. Rozdział 2. Upośledzenie umysłowe (Stanisław Siwek)
  8. 2.1. Pojęcie upośledzenia umysłowego
  9. 2.2. Objawy upośledzenia umysłowego
  10. 2.2.1. Objawy podstawowe
  11. 2.2.2. Objawy towarzyszące
  12. 2.2.3. Objawy upośledzenia umysłowego u dzieci
  13. 2.3. Przyczyny upośledzenia umysłowego
  14. 2.3.1. Patomechanizm zaburzeń w rozwoju - obraz kliniczny upośledzenia umysłowego
  15. 2.3.2. Okołoporodowa patogeneza zaburzeń w rozwoju
  16. 2.3.3. Pourodzeniowa patogeneza zaburzeń w rozwoju
  17. 2.4. Populacja osób upośledzonych umysłowo - klasyfikacja
  18. 2.5. Diagnoza upośledzenia umysłowego
  19. 2.5.1. Podstawowe zasady diagnozowania upośledzenia umysłowego
  20. 2.5.2. Kryteria upośledzenia umysłowego
  21. 2.5.3. Psychologiczne metody badań
  22. 2.5.4. Diagnoza różnicowa upośledzenia umysłowego
  23. 2.6. Rewalidacja osób upośledzonych umysłowo
  24. Rozdział 3. Mózgowe porażenie dziecięce (Stanisław Siwek)
  25. 3.1. Pojęcie oraz przyczyny mózgowego porażenia dziecięcego
  26. 3.2. Objawy - postacie kliniczne mózgowego porażenia dziecięcego
  27. 3.2.1. Piramidowe postacie mózgowego porażenia dziecięcego
  28. 3.2.2. Pozapiramidowe postacie mózgowego porażenia dziecięcego
  29. 3.2.3. Móżdżkowa postać mózgowego porażenia dziecięcego (ataktyczna)
  30. 3.2.4. Inne klasyfikacje mózgowego porażenia dziecięcego
  31. 3.3. Rozwój dziecka z mózgowym porażeniem dziecięcym
  32. 3.4. Diagnoza dzieci z porażeniem mózgowym
  33. 3.5. Rehabilitacja - leczenie dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym
  34. Rozdział 4. Specyficzne zaburzenia językowe u dzieci (Beata Daniluk)
  35. 4.1. Ustalenia terminologiczne
  36. 4.2. Kryteria rozpoznawania i opisu afazji / dysfazji rozwojowej
  37. 4.3. Diagnoza specyficznych zaburzeń językowych
  38. 4.4. Przyczyny afazji/dysfazji rozwojowej
  39. 4.5. Obraz kliniczny afazji /dysfazji rozwojowej
  40. 4.5.1. Afazja/dysfazja rozwojowa typu ekspresyjnego
  41. 4.5.2. Afazja/dysfazja rozwojowa typu percepcyjno--ekspresyjnego
  42. 4.5.3. Inne klasyfikacje afazji dziecięcej
  43. Rozdział 5. Specyficzne trudności szkolne w opanowywaniu czytania i pisania (Urszula Oszwa, Aneta R. Borkowska)
  44. 5.1. Pojęcie trudności szkolnych
  45. 5.2. Definicja specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu
  46. 5.3. Mózgowa organizacja czynności czytania i pisania
  47. 5.3.1. Mózgowa struktura czynności czytania
  48. 5.3.2. Mózgowa struktura czynności pisania
  49. 5.3.3. Asymetria funkcjonalna a czynność czytania
  50. 5.4. Klasyfikacje objawów trudności w czytaniu i pisaniu
  51. 5.5. Poglądy na mechanizmy zaburzeń czytania i pisania
  52. 5.5.1. Koncepcje genetyczne
  53. 5.5.2. Podejście psychologiczne
  54. 5.5.3. Koncepcje neuropsychologiczne
  55. 5.5.4. Koncepcje lingwistyczne
  56. Blok rozszerzający. Związek dysleksji z zaburzeniami emocjonalnymi
  57. Rozdział 6. Specyficzne trudności w uczeniu się matematyki u dzieci (Urszula Oszwa)
  58. 6.1. Definicja i kryteria diagnostyczne
  59. 6.2. Mózgowa organizacja posługiwania się liczbami
  60. 6.2.1. Systemy reprezentacji liczbowych
  61. 6.2.2. Model potrójnego kodowania
  62. 6.3. Neuropsychologia dyskalkulii rozwojowej
  63. 6.4. Dyskalkulia rozwojowa i nabyta
  64. Blok rozszerzający. Możliwe błędy diagnostyczne
  65. Rozdział 7. ADHD - zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi (Aneta R. Borkowska)
  66. 7.1. Sposoby definiowania nadpobudliwości psychoruchowej
  67. 7.2. Objawy behawioralne ADHD
  68. 7.2.1. Objawy kryterialne
  69. 7.2.2. Objawy pozakryterialne
  70. 7.3. Kryteria diagnostyczne ADHD
  71. 7.4. Mechanizmy neuropsychologiczne ADHD
  72. 7.4.1. Model dysfunkcji hamowania
  73. 7.4.2. Model kognitywno-energetyczny
  74. 7.4.3. Model BIS i BAS
  75. 7.5. Mózgowe podłoże zespołu ADHD
  76. 7.5.1. Wyniki badań neuroobrazowania w zespole ADHD
  77. 7.5.2. Wyniki neuroobrazowania a jakość wykonania za¬dań
  78. 7.5.3. Deficyty równowagi neurochemicznej w zespole ADHD
  79. 7.6. Znaczenie diagnozy neuropsychologicznej w ocenie dziecka z ADHD
  80. Blok rozszerzający I. Badania genetyczne osób z zespołem ADHD
  81. Blok rozszerzający II. Rozwojowe zaburzenie koordynacji motorycznej
  82. Rozdział 8. Psychospołeczne aspekty rehabilitacji osób z dysfunkcjami mózgowymi (Stanisław Siwek, Ewa Zawadzka)
  83. 8.1. Problemy w funkcjonowaniu społecznym osób z dysfunkcjami mózgu
  84. 8.2. Dziecko z dysfunkcjami mózgu w rodzinie
  85. 8.3. Edukacyjne problemy osób z dysfunkcjami mózgu

Zobacz spis treści



Pozycja została zakupiona.


Dodaj komentarz do pozycji:

Swoją opinię można wyrazić po uprzednim zalogowaniu.