

Neuropsychologia kliniczna dziecka : wybrane zagadnienia
Prezentowana książka omawia ważne zagadnienia neuropsychologii klinicznej związane ze stale powiększającą się grupą dzieci z zaburzeniami rozwojowymi. Zespół specjalistów i badaczy z Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej podejmuje takie problemy, jak: neuropsychologiczne mechanizmy powstawania zaburzeń rozwojowych, upośledzenie umysłowe, mózgowe porażenie dziecięce, specyficzne zaburzenia językowe u dzieci,
specyficzne trudności w uczeniu się matematyki, w opanowywania czytania i pisania, ADHD zespół nadpobudliwości ruchowej z deficytem uwagi, psychospołeczne aspekty rehabilitacji dzieci z dysfunkcjami mózgu.
Zasadniczą zaletą książki są zagadnienia neuropsychologii wieku rozwojowego, niedostępne w innych podręcznikach. Całość książki ma klarowną strukturę: zawiera bloki rozszerzające, pytania, bibliografię i indeksy.
Odpowiedzialność: | redakcja naukowa Aneta R. Borkowska, Łucja Domańska. |
Seria: | Krótkie Wykłady z Psychologii |
Hasła: | Neuropsychologia dziecięca |
Adres wydawniczy: | Warszawa : PWN, 2012. |
Wydanie: | Wydanie II - 3 dodruk. |
Opis fizyczny: | 224 strony ; 21 cm. |
Uwagi: | Bibliografia przy rozdziałach. Indeksy. |
Forma gatunek: | Książki. Publikacje naukowe. |
Dziedzina: | Medycyna i zdrowie |
Powstanie dzieła: | 2006 r. |
Twórcy: | Borkowska, Aneta. Redakcja Domańska, Łucja. Redakcja |
Powiązane zestawienia: | Zdrowie Psychologia |
Skocz do: | Dodaj recenzje, komentarz |
- Wprowadzenie (Aneta R. Borkowska, Łucja Domańska)
- Rozdział 1. Neuropsychologiczne mechanizmy powstawania zaburzeń rozwojowych (Aneta R. Borkowska)
- 1.1. Podstawy rozwoju mózgu dziecka
- 1.2. Okresy krytyczne i plastyczność rozwojowa
- 1.3. Plastyczność a specjalizacja
- 1.4. Atypowy rozwój mózgu jako propozycja wyjaśniania zaburzeń rozwojowych
- Rozdział 2. Upośledzenie umysłowe (Stanisław Siwek)
- 2.1. Pojęcie upośledzenia umysłowego
- 2.2. Objawy upośledzenia umysłowego
- 2.2.1. Objawy podstawowe
- 2.2.2. Objawy towarzyszące
- 2.2.3. Objawy upośledzenia umysłowego u dzieci
- 2.3. Przyczyny upośledzenia umysłowego
- 2.3.1. Patomechanizm zaburzeń w rozwoju - obraz kliniczny upośledzenia umysłowego
- 2.3.2. Okołoporodowa patogeneza zaburzeń w rozwoju
- 2.3.3. Pourodzeniowa patogeneza zaburzeń w rozwoju
- 2.4. Populacja osób upośledzonych umysłowo - klasyfikacja
- 2.5. Diagnoza upośledzenia umysłowego
- 2.5.1. Podstawowe zasady diagnozowania upośledzenia umysłowego
- 2.5.2. Kryteria upośledzenia umysłowego
- 2.5.3. Psychologiczne metody badań
- 2.5.4. Diagnoza różnicowa upośledzenia umysłowego
- 2.6. Rewalidacja osób upośledzonych umysłowo
- Rozdział 3. Mózgowe porażenie dziecięce (Stanisław Siwek)
- 3.1. Pojęcie oraz przyczyny mózgowego porażenia dziecięcego
- 3.2. Objawy - postacie kliniczne mózgowego porażenia dziecięcego
- 3.2.1. Piramidowe postacie mózgowego porażenia dziecięcego
- 3.2.2. Pozapiramidowe postacie mózgowego porażenia dziecięcego
- 3.2.3. Móżdżkowa postać mózgowego porażenia dziecięcego (ataktyczna)
- 3.2.4. Inne klasyfikacje mózgowego porażenia dziecięcego
- 3.3. Rozwój dziecka z mózgowym porażeniem dziecięcym
- 3.4. Diagnoza dzieci z porażeniem mózgowym
- 3.5. Rehabilitacja - leczenie dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym
- Rozdział 4. Specyficzne zaburzenia językowe u dzieci (Beata Daniluk)
- 4.1. Ustalenia terminologiczne
- 4.2. Kryteria rozpoznawania i opisu afazji / dysfazji rozwojowej
- 4.3. Diagnoza specyficznych zaburzeń językowych
- 4.4. Przyczyny afazji/dysfazji rozwojowej
- 4.5. Obraz kliniczny afazji /dysfazji rozwojowej
- 4.5.1. Afazja/dysfazja rozwojowa typu ekspresyjnego
- 4.5.2. Afazja/dysfazja rozwojowa typu percepcyjno--ekspresyjnego
- 4.5.3. Inne klasyfikacje afazji dziecięcej
- Rozdział 5. Specyficzne trudności szkolne w opanowywaniu czytania i pisania (Urszula Oszwa, Aneta R. Borkowska)
- 5.1. Pojęcie trudności szkolnych
- 5.2. Definicja specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu
- 5.3. Mózgowa organizacja czynności czytania i pisania
- 5.3.1. Mózgowa struktura czynności czytania
- 5.3.2. Mózgowa struktura czynności pisania
- 5.3.3. Asymetria funkcjonalna a czynność czytania
- 5.4. Klasyfikacje objawów trudności w czytaniu i pisaniu
- 5.5. Poglądy na mechanizmy zaburzeń czytania i pisania
- 5.5.1. Koncepcje genetyczne
- 5.5.2. Podejście psychologiczne
- 5.5.3. Koncepcje neuropsychologiczne
- 5.5.4. Koncepcje lingwistyczne
- Blok rozszerzający. Związek dysleksji z zaburzeniami emocjonalnymi
- Rozdział 6. Specyficzne trudności w uczeniu się matematyki u dzieci (Urszula Oszwa)
- 6.1. Definicja i kryteria diagnostyczne
- 6.2. Mózgowa organizacja posługiwania się liczbami
- 6.2.1. Systemy reprezentacji liczbowych
- 6.2.2. Model potrójnego kodowania
- 6.3. Neuropsychologia dyskalkulii rozwojowej
- 6.4. Dyskalkulia rozwojowa i nabyta
- Blok rozszerzający. Możliwe błędy diagnostyczne
- Rozdział 7. ADHD - zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi (Aneta R. Borkowska)
- 7.1. Sposoby definiowania nadpobudliwości psychoruchowej
- 7.2. Objawy behawioralne ADHD
- 7.2.1. Objawy kryterialne
- 7.2.2. Objawy pozakryterialne
- 7.3. Kryteria diagnostyczne ADHD
- 7.4. Mechanizmy neuropsychologiczne ADHD
- 7.4.1. Model dysfunkcji hamowania
- 7.4.2. Model kognitywno-energetyczny
- 7.4.3. Model BIS i BAS
- 7.5. Mózgowe podłoże zespołu ADHD
- 7.5.1. Wyniki badań neuroobrazowania w zespole ADHD
- 7.5.2. Wyniki neuroobrazowania a jakość wykonania za¬dań
- 7.5.3. Deficyty równowagi neurochemicznej w zespole ADHD
- 7.6. Znaczenie diagnozy neuropsychologicznej w ocenie dziecka z ADHD
- Blok rozszerzający I. Badania genetyczne osób z zespołem ADHD
- Blok rozszerzający II. Rozwojowe zaburzenie koordynacji motorycznej
- Rozdział 8. Psychospołeczne aspekty rehabilitacji osób z dysfunkcjami mózgowymi (Stanisław Siwek, Ewa Zawadzka)
- 8.1. Problemy w funkcjonowaniu społecznym osób z dysfunkcjami mózgu
- 8.2. Dziecko z dysfunkcjami mózgu w rodzinie
- 8.3. Edukacyjne problemy osób z dysfunkcjami mózgu
Zobacz spis treści
Pozycja została zakupiona.