Biomedyczne podstawy kształcenia i wychowania : podręcznik akademicki
Odpowiedzialność: | Barbara Woynarowska [et al.]. |
Hasła: | Ontogeneza Podręczniki akademickie |
Adres wydawniczy: | Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN, 2010. |
Opis fizyczny: | 406, [1] s. ; 24 cm. |
Uwagi: | Bibliogr. s. [379]-393. Indeks. |
Skocz do: | Dodaj recenzje, komentarz |
- Historia kształcenia pedagogów i nauczycieli w zakresie zagadnień biomedycznych w Polsce
- CZĘŚĆ I. Wychowanek, uczeń. Rozwój, zdrowie i potrzeby biologiczne w różnych okresach życia
- ROZDZIAŁ 1. Rozwój biologiczny człowieka
- 1.1. Rozwój osobniczy człowieka - zagadnienia ogólne
- 1.1.1.Sfery rozwoju i ich wzajemny związek
- 1.1.2. Etapy w rozwoju osobniczym
- 1.1.3. Dymorfizm płciowy
- 1.2. Rozwój fizyczny człowieka
- 1.2.1. Aspekty rozwoju fizycznego
- 1.2.2. Czynniki wpływające na rozwój fizyczny
- 1.2.3. Metody oceny rozwoju fizycznego
- 1.2.4. Wiek rozwojowy
- 1.2.5. Tendencje przemian w rozwoju fizycznym
- 1.2.6. Najczęstsze zaburzenia w rozwoju fizycznym dzieci i młodzieży
- 1.3. Rozwój motoryczny
- 1.3.1. Podstawowe pojęcia
- 1.3.2. Przebieg rozwoju motorycznego w ontogenezie
- 1.3.3. Czynniki wpływające na rozwój motoryczny
- 1.3.4. Metody oceny rozwoju motorycznego
- 1.3.5. Tendencje przemian sprawności fizycznej
- 1.4. Charakterystyka rozwoju fizycznego i motorycznego oraz sposoby zaspokajania potrzeb biologicznych w poszczególnych okresach życia
- 1.4.1. Okres prenatalny
- 1.4.2. Okres noworodkowy
- 1.4.3. Okres niemowlęcy
- 1.4.4. Okres poniemowlęcy
- 1.4.5. Okres przedszkolny
- 1.4.6. Młodszy wiek szkolny
- 1.4.7. Okres dojrzewania płciowego
- 1.4.8. Okres młodzieńczy
- 1.4.9. Etap stabilizacji
- 1.4.10.Etap rozwoju regresywnego - starzenie się i starość
- 1.5. Rozwój seksualny
- 1.5.1. Podstawowe pojęcia
- 1.5.2. Przebieg rozwoju psychoseksualnego
- 1.5.3. Biologiczne, psychiczne i społeczno-kulturowe uwarunkowania rozwoju seksualnego
- 1.5.4. Zachowania seksualne w dzieciństwie i w okresie dojrzewania
- 1.5.5. Ryzykowne zachowania seksualne młodzieży i zapobieganie im
- 1.5.6. Zaburzenia i problemy seksualne w dzieciństwie i młodości
- ROZDZIAŁ 2. Wybrane układy i funkcje organizmu człowieka ważne dla procesów uczenia się
- 2.1. Układ nerwowy
- 2.1.1. Wybrane informacje o budowie i funkcji układu nerwowego
- 2.1.2. Zmiany w układzie nerwowym w różnych okresach rozwoju ontogenetycznego
- 2.2. Układ wzrokowy i słuchowy
- 2.2.1. Układ wzrokowy, jego budowa, funkcja i rozwój
- 2.2.2. Układ słuchowy, jego budowa, funkcja i rozwój
- 2.3. Biologiczne mechanizmy procesu uczenia się
- 2.3.1. Przejawy, rodzaje i sposoby uczenia się
- 2.3.2. Pamięć a uczenie się
- 2.4. Fizjologiczne podłoże emocji
- 2.5. Fizjologiczny mechanizm reakcji stresowej i wpływ stresu na zdrowie oraz zdolność do uczenia się
- 2.6. Biologiczne uwarunkowania dysleksji rozwojowej
- ROZDZIAŁ 3. Podstawowe potrzeby biologiczne człowieka i sposoby ich zaspokajania
- 3.1. Żywienie
- 3.1.1. Regulacja pobierania pokarmu
- 3.1.2. Zasady racjonalnego żywienia
- 3.1.3. Związek między żywieniem, zdrowiem a dyspozycją do nauki
- 3.2. Aktywność fizyczna
- 3.2.1. Funkcje aktywności fizycznej w różnych okresach życia
- 3.2.2. Zmiany aktywności fizycznej w ontogenezie i czynniki ją warunkujące
- 3.2.3. Zalecany poziom aktywności fizycznej
- 3.2.4. Niedostatki aktywności fizycznej u dzieci i młodzieży - przyczyny
- i skutki
- 3.3. Zachowanie odpowiedniego rytmu pracy i odpoczynku
- 3.3.1. Rytmy biologiczne
- 3.3.2. Praca, zmęczenie, odpoczynek
- 3.3.3. Sen
- 3.4. Ochrona przed szkodliwymi dla rozwoju i zdrowia czynnikami środowiskowymi
- 3.4.1. Ochrona przed zanieczyszczeniami powietrza atmosferycznego
- 3.4.2. Ochrona przed narażeniem na środowiskowy dym tytoniowy
- 3.4.3. Ochrona przed nadmiernym nasłonecznieniem
- 3.4.4. Ochrona przed hałasem
- ROZDZIAŁ 4. Zdrowie i wybrane problemy zdrowotne dzieci i młodzieży
- 4.1. Związki między zdrowiem a edukacją
- 4.2. Zdrowie i czynniki je warunkujące
- 4.2.1. Definicje zdrowia
- 4.2.2. Holistyczne podejście do zdrowia
- 4.2.3. Czynniki warunkujące zdrowie
- 4.2.4. Mierniki zdrowia
- 4.2.5. Profilaktyka chorób i promocja zdrowia
- 4.3. Sytuacja zdrowotna dzieci i młodzieży
- 4.3.1. Główne problemy zdrowotne dzieci i młodzieży
- 4.3.2. Zdrowie młodzieży w jej subiektywnej ocenie
- 4.4. Wybrane problemy zdrowotne dzieci i młodzieży w wieku szkolnym i sposoby zapobiegania im
- 4.4.1. Wypadki i urazy
- 4.4.2. Zaburzenia zdrowia psychicznego
- 4.4.3. Używanie substancji psychoaktywnych
- 4.4.4. Choroby przewlekłe
- 4.4.5. Zakażenie HIV
- 4.5. Wczesne zapobieganie wybranym chorobom przewlekłym ujawniającym się u dorosłych
- 4.5.1. Zapobieganie przedwczesnemu rozwojowi miażdżycy
- 4.5.2. Wczesne zapobieganie osteoporozie
- 4.5.3. Wczesne zapobieganie rakowi szyjki macicy
- 4.6. Profilaktyczna opieka zdrowotna nad uczniami
- 4.6.1. Koncepcja profilaktycznej opieki zdrowotnej nad uczniami
- 4.6.2. Organizacja profilaktycznej opieki zdrowotnej nad uczniami
- CZĘŚĆ II. Nauczyciel/wychowawca - ochrona i promocja jego zdrowia
- ROZDZIAŁ 1. Charakterystyka społeczno-demograficzna nauczycieli
- ROZDZIAŁ 2. Obciążenia zawodowe nauczycieli i ich skutki zdrowotne
- 2.1. Czynniki wpływające na obciążenie zawodowe nauczycieli
- 2.2. Wpływ obciążeń zawodowych na zdrowie i samopoczucie nauczycieli
- 2.3. Pomiar obciążeń psychospołecznych w zawodzie nauczyciela
- ROZDZIAŁ 3. Problemy zdrowotne nauczycieli i zapobieganie im
- 3.1. Przewlekłe choroby narządu głosu
- 3.2. Zespół wypalenia zawodowego
- ROZDZIAŁ 4. Działania w zakresie ochrony i promocji zdrowia nauczycieli
- 4.1. Ochrona zdrowia nauczycieli
- 4.2. Promocja zdrowia pracujących
- CZĘŚĆ III. Środowisko i organizacja pracy szkoły
- ROZDZIAŁ 1. Środowisko szkoły i jego wymiary
- 1.1. Środowisko społeczne szkoły
- 1.2. Środowisko fizyczne szkoły
- ROZDZIAŁ 2. Wybrane elementy środowiska fizycznego szkoły
- 2.1. Budynek i teren szkoły
- 2.2. Warunki sanitarno-higieniczne
- 2.3. Mikroklimat i oświetlenie
- 2.4. Zapobieganie nadmiernemu hałasowi w szkole
- 2.5. Meble szkolne
- 2.6. Zabezpieczenie przed wypadkami i urazami oraz dostępność pierwszej pomocy
- ROZDZIAŁ 3. Aspekty zdrowotne organizacji pracy i życia szkoły
- 3.1. Rozkład i organizacja lekcji
- 3.2. Przerwy miedzylekcyjne
- 3.3. Żywienie w szkole
- 3.4. Warunki i organizacja aktywności fizycznej w szkole
- ROZDZIAŁ 4. Szkoła promująca zdrowie
- 4.1. Szkoły promujące zdrowie w Polsce
- 4.2. Szkoły promujące zdrowie w Europie
Zobacz spis treści
Sprawdź dostępność, zarezerwuj (zamów):
(kliknij w nazwę placówki - więcej informacji)