Biblioteka Publiczna

w Dzielnicy REMBERTÓW m.st. Warszawy

book
book

Biomedyczne podstawy kształcenia i wychowania : podręcznik akademicki





Odpowiedzialność:Barbara Woynarowska [et al.].
Hasła:Ontogeneza
Podręczniki akademickie
Adres wydawniczy:Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN, 2010.
Opis fizyczny:406, [1] s. ; 24 cm.
Uwagi:Bibliogr. s. [379]-393. Indeks.
Skocz do:Dodaj recenzje, komentarz
Spis treści:

  1. Historia kształcenia pedagogów i nauczycieli w zakresie zagadnień biomedycznych w Polsce
  2. CZĘŚĆ I. Wychowanek, uczeń. Rozwój, zdrowie i potrzeby biologiczne w różnych okresach życia
  3. ROZDZIAŁ 1. Rozwój biologiczny człowieka
  4. 1.1. Rozwój osobniczy człowieka - zagadnienia ogólne
  5. 1.1.1.Sfery rozwoju i ich wzajemny związek
  6. 1.1.2. Etapy w rozwoju osobniczym
  7. 1.1.3. Dymorfizm płciowy
  8. 1.2. Rozwój fizyczny człowieka
  9. 1.2.1. Aspekty rozwoju fizycznego
  10. 1.2.2. Czynniki wpływające na rozwój fizyczny
  11. 1.2.3. Metody oceny rozwoju fizycznego
  12. 1.2.4. Wiek rozwojowy
  13. 1.2.5. Tendencje przemian w rozwoju fizycznym
  14. 1.2.6. Najczęstsze zaburzenia w rozwoju fizycznym dzieci i młodzieży
  15. 1.3. Rozwój motoryczny
  16. 1.3.1. Podstawowe pojęcia
  17. 1.3.2. Przebieg rozwoju motorycznego w ontogenezie
  18. 1.3.3. Czynniki wpływające na rozwój motoryczny
  19. 1.3.4. Metody oceny rozwoju motorycznego
  20. 1.3.5. Tendencje przemian sprawności fizycznej
  21. 1.4. Charakterystyka rozwoju fizycznego i motorycznego oraz sposoby zaspokajania potrzeb biologicznych w poszczególnych okresach życia
  22. 1.4.1. Okres prenatalny
  23. 1.4.2. Okres noworodkowy
  24. 1.4.3. Okres niemowlęcy
  25. 1.4.4. Okres poniemowlęcy
  26. 1.4.5. Okres przedszkolny
  27. 1.4.6. Młodszy wiek szkolny
  28. 1.4.7. Okres dojrzewania płciowego
  29. 1.4.8. Okres młodzieńczy
  30. 1.4.9. Etap stabilizacji
  31. 1.4.10.Etap rozwoju regresywnego - starzenie się i starość
  32. 1.5. Rozwój seksualny
  33. 1.5.1. Podstawowe pojęcia
  34. 1.5.2. Przebieg rozwoju psychoseksualnego
  35. 1.5.3. Biologiczne, psychiczne i społeczno-kulturowe uwarunkowania rozwoju seksualnego
  36. 1.5.4. Zachowania seksualne w dzieciństwie i w okresie dojrzewania
  37. 1.5.5. Ryzykowne zachowania seksualne młodzieży i zapobieganie im
  38. 1.5.6. Zaburzenia i problemy seksualne w dzieciństwie i młodości
  39. ROZDZIAŁ 2. Wybrane układy i funkcje organizmu człowieka ważne dla procesów uczenia się
  40. 2.1. Układ nerwowy
  41. 2.1.1. Wybrane informacje o budowie i funkcji układu nerwowego
  42. 2.1.2. Zmiany w układzie nerwowym w różnych okresach rozwoju ontogenetycznego
  43. 2.2. Układ wzrokowy i słuchowy
  44. 2.2.1. Układ wzrokowy, jego budowa, funkcja i rozwój
  45. 2.2.2. Układ słuchowy, jego budowa, funkcja i rozwój
  46. 2.3. Biologiczne mechanizmy procesu uczenia się
  47. 2.3.1. Przejawy, rodzaje i sposoby uczenia się
  48. 2.3.2. Pamięć a uczenie się
  49. 2.4. Fizjologiczne podłoże emocji
  50. 2.5. Fizjologiczny mechanizm reakcji stresowej i wpływ stresu na zdrowie oraz zdolność do uczenia się
  51. 2.6. Biologiczne uwarunkowania dysleksji rozwojowej
  52. ROZDZIAŁ 3. Podstawowe potrzeby biologiczne człowieka i sposoby ich zaspokajania
  53. 3.1. Żywienie
  54. 3.1.1. Regulacja pobierania pokarmu
  55. 3.1.2. Zasady racjonalnego żywienia
  56. 3.1.3. Związek między żywieniem, zdrowiem a dyspozycją do nauki
  57. 3.2. Aktywność fizyczna
  58. 3.2.1. Funkcje aktywności fizycznej w różnych okresach życia
  59. 3.2.2. Zmiany aktywności fizycznej w ontogenezie i czynniki ją warunkujące
  60. 3.2.3. Zalecany poziom aktywności fizycznej
  61. 3.2.4. Niedostatki aktywności fizycznej u dzieci i młodzieży - przyczyny
  62. i skutki
  63. 3.3. Zachowanie odpowiedniego rytmu pracy i odpoczynku
  64. 3.3.1. Rytmy biologiczne
  65. 3.3.2. Praca, zmęczenie, odpoczynek
  66. 3.3.3. Sen
  67. 3.4. Ochrona przed szkodliwymi dla rozwoju i zdrowia czynnikami środowiskowymi
  68. 3.4.1. Ochrona przed zanieczyszczeniami powietrza atmosferycznego
  69. 3.4.2. Ochrona przed narażeniem na środowiskowy dym tytoniowy
  70. 3.4.3. Ochrona przed nadmiernym nasłonecznieniem
  71. 3.4.4. Ochrona przed hałasem
  72. ROZDZIAŁ 4. Zdrowie i wybrane problemy zdrowotne dzieci i młodzieży
  73. 4.1. Związki między zdrowiem a edukacją
  74. 4.2. Zdrowie i czynniki je warunkujące
  75. 4.2.1. Definicje zdrowia
  76. 4.2.2. Holistyczne podejście do zdrowia
  77. 4.2.3. Czynniki warunkujące zdrowie
  78. 4.2.4. Mierniki zdrowia
  79. 4.2.5. Profilaktyka chorób i promocja zdrowia
  80. 4.3. Sytuacja zdrowotna dzieci i młodzieży
  81. 4.3.1. Główne problemy zdrowotne dzieci i młodzieży
  82. 4.3.2. Zdrowie młodzieży w jej subiektywnej ocenie
  83. 4.4. Wybrane problemy zdrowotne dzieci i młodzieży w wieku szkolnym i sposoby zapobiegania im
  84. 4.4.1. Wypadki i urazy
  85. 4.4.2. Zaburzenia zdrowia psychicznego
  86. 4.4.3. Używanie substancji psychoaktywnych
  87. 4.4.4. Choroby przewlekłe
  88. 4.4.5. Zakażenie HIV
  89. 4.5. Wczesne zapobieganie wybranym chorobom przewlekłym ujawniającym się u dorosłych
  90. 4.5.1. Zapobieganie przedwczesnemu rozwojowi miażdżycy
  91. 4.5.2. Wczesne zapobieganie osteoporozie
  92. 4.5.3. Wczesne zapobieganie rakowi szyjki macicy
  93. 4.6. Profilaktyczna opieka zdrowotna nad uczniami
  94. 4.6.1. Koncepcja profilaktycznej opieki zdrowotnej nad uczniami
  95. 4.6.2. Organizacja profilaktycznej opieki zdrowotnej nad uczniami
  96. CZĘŚĆ II. Nauczyciel/wychowawca - ochrona i promocja jego zdrowia
  97. ROZDZIAŁ 1. Charakterystyka społeczno-demograficzna nauczycieli
  98. ROZDZIAŁ 2. Obciążenia zawodowe nauczycieli i ich skutki zdrowotne
  99. 2.1. Czynniki wpływające na obciążenie zawodowe nauczycieli
  100. 2.2. Wpływ obciążeń zawodowych na zdrowie i samopoczucie nauczycieli
  101. 2.3. Pomiar obciążeń psychospołecznych w zawodzie nauczyciela
  102. ROZDZIAŁ 3. Problemy zdrowotne nauczycieli i zapobieganie im
  103. 3.1. Przewlekłe choroby narządu głosu
  104. 3.2. Zespół wypalenia zawodowego
  105. ROZDZIAŁ 4. Działania w zakresie ochrony i promocji zdrowia nauczycieli
  106. 4.1. Ochrona zdrowia nauczycieli
  107. 4.2. Promocja zdrowia pracujących
  108. CZĘŚĆ III. Środowisko i organizacja pracy szkoły
  109. ROZDZIAŁ 1. Środowisko szkoły i jego wymiary
  110. 1.1. Środowisko społeczne szkoły
  111. 1.2. Środowisko fizyczne szkoły
  112. ROZDZIAŁ 2. Wybrane elementy środowiska fizycznego szkoły
  113. 2.1. Budynek i teren szkoły
  114. 2.2. Warunki sanitarno-higieniczne
  115. 2.3. Mikroklimat i oświetlenie
  116. 2.4. Zapobieganie nadmiernemu hałasowi w szkole
  117. 2.5. Meble szkolne
  118. 2.6. Zabezpieczenie przed wypadkami i urazami oraz dostępność pierwszej pomocy
  119. ROZDZIAŁ 3. Aspekty zdrowotne organizacji pracy i życia szkoły
  120. 3.1. Rozkład i organizacja lekcji
  121. 3.2. Przerwy miedzylekcyjne
  122. 3.3. Żywienie w szkole
  123. 3.4. Warunki i organizacja aktywności fizycznej w szkole
  124. ROZDZIAŁ 4. Szkoła promująca zdrowie
  125. 4.1. Szkoły promujące zdrowie w Polsce
  126. 4.2. Szkoły promujące zdrowie w Europie

Zobacz spis treści



Sprawdź dostępność, zarezerwuj (zamów):

(kliknij w nazwę placówki - więcej informacji)

Wyp. nr 61
ul. Mieczysława Niedziałkowskiego 25

Sygnatura: 61
Numer inw.: 36312
Dostępność: można wypożyczyć na 30 dni

schowekzamów

Dodaj komentarz do pozycji:

Swoją opinię można wyrazić po uprzednim zalogowaniu.