Biblioteka Publiczna

w Dzielnicy REMBERTÓW m.st. Warszawy

book
book

Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej

Autor: Okoń, Wincenty





Odpowiedzialność:Wincenty Okoń.
Hasła:Nauczanie - teoria
Podręczniki akademickie
Adres wydawniczy:Warszawa : Żak, cop. 2003.
Wydanie:Wyd. 5.
Opis fizyczny:423, [1] s. ; 24 cm.
Uwagi:Biblografia s. 400. Indeks nazwisk.
Skocz do:Dodaj recenzje, komentarz
Spis treści:

  1. * CZĘŚĆ PIERWSZA. Systemy i treść kształcenia
  2. Rozdział: pierwszy. O przedmiocie i metodach badań dydaktycznych
  3. Przedmiot badań dydaktycznych
  4. Spekulacja dydaktyczna
  5. Prace przeglądowe
  6. Metody badań historyczno-porównawczych
  7. Metody historyczne
  8. Metody porównawcze
  9. Metoda obserwacji
  10. Metoda eksperymentu dydaktycznego
  11. Trudności czyhające na badacza
  12. Funkcje badań pedagogicznych
  13. Uwagi do samodzielnego studiowania
  14. Zadania
  15. Rozdział drugi. Rozwój systemów dydaktycznych
  16. Jan AmosKomeński (1592-1670)
  17. Jan Jakub Rousseau (1712-1778)
  18. Jan Henryk Pestalozzi (1746-1827)
  19. Jan Fryderyk Herbart (1776-1841)
  20. Jan Władysław Dawid (1859-1914)
  21. JohnDewey (1859-1952)
  22. Sergiusz Hessen (1887-1950)
  23. Bogdan Nawroczyński (1882-1974)
  24. Celestyn Freinet (1896-1966)
  25. Piotr Jakowlewicz Galpierin (1901-1988)
  26. Zakończenie
  27. Uwagi do samodzielnego studiowania
  28. Zadania
  29. Rozdział trzeci. Główne pojęcia dydaktyki
  30. Przemiany dydaktyki jako nauki
  31. Podstawowe pojęcia
  32. Charakter dydaktyki jako nauki
  33. System kształcenia
  34. Uwagi do samodzielnego studiowania
  35. Zadania
  36. Rozdział czwarty Cele Kształcenia
  37. Zagadnienie rozwoju osobowości
  38. Charakterystyka celów kształcenia ogólnego
  39. Wykształcenie ogólne a wykształcenie zawodowe
  40. Taksonomie celów kształcenia
  41. Dziedzina poznawcza
  42. Dziedzina emocjonalna
  43. Dziedzina psychomotoryczna
  44. Potrzeba syntezy
  45. Uwagi do samodzielnego studiowania
  46. Zadania
  47. Rozdział piąty. Treści formujące osobowość człowieka
  48. Pojęcie programu szkolnego
  49. Kryteria opracowania programu
  50. Rozwijający się człowiek
  51. Zmieniające się społeczeństwo
  52. Kultura - nauka
  53. Systemowe ujęcia treści kształcenia
  54. Zakończenie
  55. Uwagi do samodzielnego studiowania
  56. Zadania
  57. Rozdział szósty. Treść przedmiotowa kształcenia ogólnego
  58. System przedmiotowy i próby jego zreformowania
  59. Charakterystyka przedmiotów nauczania szkolnego
  60. Język ojczysty
  61. Języki obce
  62. Literatura piękna
  63. Historia
  64. Wychowanie obywatelskie
  65. Matematyka
  66. Fizyka
  67. Chemia
  68. Biologia
  69. Geografia
  70. Zajęcia techniczne
  71. Sztuka
  72. Wychowanie zdrowotne
  73. Trzy szczeble szkoły ogólnokształcącej
  74. Uwagi do samodzielnego studiowania
  75. Zadania
  76. CZĘŚĆ DRUGA. Procesy dydaktyczne
  77. Rozdział siódmy. Proces kształcenia
  78. Wstęp
  79. Proces kształcenia jako związek nauczania i uczenia się
  80. Gnoseologiczne podstawy procesu kształcenia
  81. Uświadamianie sobie przez uczniów celów i zadań kształcenia
  82. Poznawanie nowych faktów
  83. Nabywanie pojęć*/
  84. Poznawanie prawidłowości i systematyzowanie wiedzy
  85. Przechodzenie od teorii do praktyki
  86. Wykonywanie zadań praktyczno-wytwórczych
  87. Sprawdzanie osiągnięć
  88. Uwagi do samodzielnego studiowania
  89. Zadania
  90. Rozdział ósmy. Proces samokształcenia
  91. Pojęcie samokształcenia
  92. Szkoła a aspiracje samokształceniowe młodzieży
  93. Procesy samokształceniowe
  94. Uwagi do samodzielnego studiowania
  95. Zadania
  96. Rozdział dziewiąty. Zasady kształcenia
  97. Czym są zasady kształcenia
  98. Charakterystyka najważniejszych zasad kształcenia
  99. Zasada systemowości
  100. Zasada poglądowości
  101. Zasada samodzielności
  102. Zasada związku teorii z praktyką
  103. Zasada efektywności
  104. Zasada przystępności
  105. Zasada indywidualizacji i uspołeczniania
  106. Uwagi do samodzielnego studiowania
  107. Zadania
  108. Rozdział dziesiąty. Kształcenie wielostronne
  109. Przesłanki fizjologiczne i psychologiczne
  110. Trzy rodzaje aktywności człowieka
  111. Poznanie rzeczywistości a przyswajanie wiedzy
  112. Działalność badawcza w szkole
  113. Przeżywanie wartości i aktywność emocjonalna
  114. Działanie i aktywność praktyczna
  115. Zakończenie
  116. Uwagi do samodzielnego studiowania
  117. Zadania
  118. Rozdział jedenasty. Problemowe nauczanie-uczenie się
  119. Dwie drogi uczenia się
  120. Nauczanie podające a nauczanie problemowe
  121. Istota nauczania problemowego
  122. Proces rozwiązywania problemu
  123. Sytuacja problemowa
  124. Wytwarzanie pomysłów
  125. Weryfikacja pomysłów
  126. Rozwiązywanie problemów praktycznych
  127. Uwagi do samodzielnego studiowania
  128. Zadania
  129. Rozdział dwunasty. Nauczanie programowane
  130. Nowe zastosowania techniki w procesie kształcenia
  131. Programowanie treści kształcenia
  132. Programowanie liniowe
  133. Program rozgałęziony
  134. Inne programy
  135. Nowe tendencje w dziedzinie programowania
  136. Środki eksponowania programów
  137. Podręczniki programowane
  138. Maszyny dydaktyczne
  139. Nauczanie programowane w pracy szkoły
  140. Uwagi do samodzielnego studiowania
  141. Zadania
  142. CZĘŚĆ TRZECIA. Metody i organizacja kształcenia
  143. Rozdział trzynasty. Metody nauczania-uczenia się
  144. Rozwój metod nauczania
  145. Różne aspekty metod kształcenia
  146. O typologii metod kształcenia
  147. Metody asymilacji wiedzy
  148. Pogadanka
  149. Dyskusja
  150. Wykład
  151. Praca z książką
  152. Metody samodzielnego dochodzenia do wiedzy
  153. Klasyczna metoda problemowa
  154. Metoda przypadków
  155. Metoda sytuacyjna
  156. Giełda pomysłów
  157. Mikronauczanie
  158. Gry dydaktyczne
  159. Metody waloryzacyjne (eksponujące wartości)
  160. Metody impresyjne
  161. Metody ekspresyjne
  162. Metody praktyczne
  163. Metody ćwiczebne
  164. Metody realizacji zadań wytwórczych
  165. Uwagi do samodzielnego studiowania
  166. Zadania
  167. Rozdział czternasty. Środki dydaktyczne
  168. Naukowa organizacja procesu dydaktycznego
  169. Typologia i charakterystyka środków dydaktycznych
  170. Środki proste
  171. Środki złożone
  172. Środki dydaktyczne a system kształcenia
  173. Poznawanie rzeczywistości
  174. Poznawanie wiedzy o rzeczywistości
  175. Kształtowanie emocjonalnego stosunku do rzeczywistości
  176. Działanie przetwarzające rzeczywistość
  177. Podsumowanie
  178. Uwagi do samodzielnego studiowania
  179. Zadania
  180. Rozdział piętnasty. Funkcje i treść podręczników szkolnych
  181. Obraz a słowo
  182. Funkcje podręczników
  183. Struktura i treść podręcznika
  184. Forma podręcznika
  185. Uwagi do samodzielnego studiowania
  186. Zadania
  187. Rozdział szesnasty. Organizacyjne formy kształcenia
  188. Rola motywacji w procesie uczenia się
  189. Systemy organizacyjne kształcenia
  190. System klasowo-lekcyjny
  191. System mannheimski
  192. Progresywizm i nowe wychowanie
  193. Inne systemy
  194. Lekcja, jej typy i budowa
  195. Cztery toki kształcenia
  196. Typy lekcji
  197. Tok lekcji "podającej"
  198. Tok lekcji "problemowej"
  199. Tok lekcji "operacyjnej"
  200. Tok lekcji "ekspozycyjnej"
  201. Organizacja pracy uczniów na lekcji
  202. Praca jednostkowa
  203. Praca zbiorowa
  204. Praca grupowa
  205. Organizacja pracy domowej
  206. Rodzaje prac domowych
  207. Zadawanie pracy domowej
  208. Kontrola pracy domowej
  209. Organizacja pracy pozalekcyjnej
  210. Uwagi do samodzielnego studiowania
  211. Zadania
  212. Rozdział siedemnasty. Sprawdzanie i pomiar osiągnięć szkolnych
  213. Konwencjonalne formy sprawdzania
  214. Doskonalenie metod konwencjonalnych
  215. Testy dydaktyczne
  216. Opracowanie zadania testowego
  217. Opracowanie wyników badań testowych
  218. Formy sprawdzania osiągnięć szkolnych
  219. W sprawie teorii pomiaru dydaktycznego
  220. Uwagi do samodzielnego studiowania
  221. Zadania
  222. Rozdział osiemnasty. Uwarunkowania powodzeń i niepowodzeń szkolnych
  223. Wprowadzenie
  224. Warunki powodzenia szkolnego
  225. Rodzaje niepowodzeń szkolnych
  226. Przyczyny niepowodzeń szkolnych
  227. Zapobieganie niepowodzeniom czy walka z nimi?
  228. Uwagi do samodzielnego studiowania
  229. Zadania
  230. Rozdział dziewiętnasty. Osobowość i zawód nauczyciela
  231. Wprowadzenie
  232. Poglądy polskich pedagogów i psychologów na osobowość nauczyciela
  233. Nauczyciel jako człowiek
  234. Stosunek nauczyciela do uczniów
  235. Stosunek nauczyciela do społeczeństwa
  236. O zawodzie nauczyciela
  237. Uwagi do dalszego studiowania
  238. Zadania
  239. Rozdział dwudziesty. Optymalizacja i planowanie pracy szkolne]
  240. Problemy organizacyjne kształcenia
  241. Optymalizacja działalności szkolnictwa
  242. Optymalizacja docelowa
  243. Optymalizacja dynamiczna
  244. Zagadnienie efektywności pracy szkolnej
  245. Planowanie pracy
  246. Trzy kategorie planowania
  247. Roczny plan pracy
  248. Okresowy plan pracy
  249. Codzienny plan pracy
  250. Kontrola wykonania planu
  251. Uwagi do dalszego studiowania
  252. Zadania
  253. Literatura
  254. Indeks nazwisk

Zobacz spis treści



Sprawdź dostępność, zarezerwuj (zamów):

(kliknij w nazwę placówki - więcej informacji)

Wyp. nr 55
ul. Gawędziarzy 8

Sygnatura: 37
Numer inw.: 41788
Dostępność: można wypożyczyć na 30 dni

schowekzamów

Dodaj komentarz do pozycji:

Swoją opinię można wyrazić po uprzednim zalogowaniu.