Wprowadzenie do psychologii osobowości
Książka zawiera krytyczny przegląd teorii, które wniosły największy wkład w rozwój psychologii osobowości w ubiegłym i na początkach bieżącego wieku oraz określają kształt współczesnej nauki o osobowości. Panoramiczne ujęcie umożliwia poznanie i wzajemną konfrontację różnych systemów teoretycznych, prezentuje główne zagadnienia psychologii osobowości, daje orientację w
nurtach badań. Konstrukcja monografii opiera się na trzech kluczowych kontrowersjach, różnie rozwiązywanych w ramach nauki o osobowości. Są to, po pierwsze - pytanie o charakter motywacji: świadoma czy nieświadoma? Po drugie - problem, jakie czynniki wpływają na zachowanie: cechy uwarunkowane biologicznie czy poznawcza interpretacja sytuacji? Po trzecie - kwestie, jakie programy człowiek realizuje na przestrzeni życia: biologiczne czy intencjonalne? Poszczególne rozdziały ukazują alternatywne lub komplementarne próby odpowiedzi na wiele bardziej szczegółowych pytań i problemów. Książka adresowana jest głównie do psychologów, studentów psychologii oraz pedagogiki i socjologii, a także do przedstawicieli innych nauk: społecznych, medycznych i humanistycznych, dla których wiedza o osobowości jest interesująca i ważna.
Zobacz pełny opisOdpowiedzialność: | Piotr K. Oleś. |
Seria: | Wykłady z Psychologii : t. 11 |
Hasła: | Osobowość - psychologia Podręczniki akademickie |
Adres wydawniczy: | Warszawa : Wydawnictwo Naukowe Scholar, cop. 2009. |
Wydanie: | Wyd. 3., nowe. |
Opis fizyczny: | 478, [2] s. : il. ; 25 cm. |
Uwagi: | Bibliogr. s. 424-457. Indeksy. |
Powiązane zestawienia: | Psychologia |
Skocz do: | Dodaj recenzje, komentarz |
- * Od Autora
- 1. Na czym polega specyfika nauki o osobowości? Wprowadzenie
- Część I. MOTYWACJA ŚWIADOMA CZY NIEŚWIADOMA
- 2. Co steruje osobowością? Nieświadomość indywidualna i zbiorowa
- 3. Co warunkuje odniesienie do świata? Odzwierciedlone relacje i struktura Ja
- 4. Co wpływa na aktywność człowieka? Lęki i autonomia Ego
- 5. W kierunku świadomej motywacji: potrzeby i cele
- Część II. CO DECYDYJE O ZACHOWANIU: OSOBA CZY SYTUACJA
- 6. Struktura osobowości: cechy indywidualne czy wspólne
- 7. Ile jest wymiarów osobowości: trzy czy pięć?
- 8. Jak kształtuje się osobowość? Od uczenia się do poznania
- 9. Co decyduje o regulacji zachowania: przekonanie o własnej skuteczności czy złożony system Ja?
- 10. Podsumowanie kontrowersji `osoba - sytuacja`
- Część III. JAKI PROGRAM REALIZUJE CZŁOWIEK W CZASIE: BIOLOGICZNY CZY INTENCJONALNY?
- 11. Program gatunkowy czy indywidualny? Socjobiologia i psychologia humanistyczna
- 12. Co decyduje o ukierunkowaniu dążeń: sens życia czy treść opowieści?
- 13. Perspektywa integracji nauki o osobowości
- Bibliografia
- Indeks nazwisk
Zobacz spis treści
Sprawdź dostępność, zarezerwuj (zamów):
(kliknij w nazwę placówki - więcej informacji)