Człowiek w firmie : bez obaw i z ochotą
Jeżeli chcesz odnieść sukces oraz tworzyć udane relacje bądź Twoja praca wywołuje stres, to ta książka jest dla Ciebie! Zachęca do zmiany postaw oraz modyfikacji: ról, które się już zdezaktualizowały, działań nieefektywnych w czasach generacji Y, a także systemu wartości i przekonań. A to wymaga odwagi "puszczenia" starych wzorców, schematów i wyjścia ze strefy komfortu. Wtedy pojawia się możliwość eksperymentowania i świadomego wpływania na sytuacje, w których się znajdujesz.
Odpowiedzialność: | Ewa Brzezińska, Anna Paszkowska-Rogacz. |
Seria: | Engram |
Hasła: | Komunikacja interpersonalna Motywacja pracy Przywództwo |
Adres wydawniczy: | Warszawa : Difin, 2009. |
Opis fizyczny: | 509 s. : il. ; 22 cm. |
Uwagi: | Bibliogr. s. 405-413 oraz przy rozdz. |
Powiązane zestawienia: | Zarządzanie |
Skocz do: | Dodaj recenzje, komentarz |
- Za co ci płacą? (zamiast wstępu)
- Rozdział 1. Skuteczne przywództwo: Znając siebie, kierować innymi
- 1. Przywódca i menedżer
- 2. Tradycyjne koncepcje przywództwa
- 2.1. Teorie cech przywódczych
- 2.2. Teorie zachowań
- 2.3. Sytuacyjne teorie przywództwa
- 2.3.1. Teoria NLW Fiedlera
- 2.3.2. Ciągła skala zachowań Tannenbauma i Schmidta
- 2.3.3. Teoria ścieżki do celu Evansa i House`a
- 2.3.4. Teoria przywództwa sytuacyjnego Hersey`a i Blancharda
- 2.4. Podejmowanie decyzji przez szefa jako szczególny przypadek teorii sytuacyjnej
- 2.4.1. Definicja podejmowania decyzji
- 2.4.2. Typy decyzji
- 2.4.3. Warunki podejmowania decyzji
- 2.4.4. Etapy racjonalnego podejmowania decyzji
- 2.4.5. Pułapki procesów decyzyjnych
- 2.4.6. Kompromis i intuicja
- 2.4.7. Style decyzyjne - różnice indywidualne
- 2.4.8. Modele decyzyjne
- 3. Lider przyszłości
- 3.1. Lider charyzmatyczny
- 3.2. Lider transakcyjny i transformacyjny
- 3.3. Przywództwo XXI wieku
- 3.3.1. Podważenie mitu lidera-herosa
- 3.3.2. Substytuty przywództwa
- 4. Literatura uzupełniająca
- * Rozdział 2. Nie ma szefa bez zespołu
- 1. Współpraca w zespole
- 1.1. Podstawowe wymiary pracy grupowej
- 1.2. Dobre i złe zespoły
- 1.3. Zachowania w zespole - przywództwo podzielone
- 1.3.1. Zachowania pozytywne związane z realizacją zadań
- 1.3.2. Zachowania pozytywne związane z kontaktami między ludźmi
- 1.3.3. Zachowania utrudniające dobre funkcjonowanie grupy
- 1.3.4. Inne zjawiska negatywne obniżające efektywność pracy grupy
- 2. Role grupowe
- 2.1. Opis ról
- 2.2. Jakie osoby warto mieć w zespole
- 3. Rozwój zespołu
- 3.1. Etapy tworzenia i organizacji zespołu
- 3.2. Kierowanie zespołem na kolejnych etapach rozwoju
- 3.3. Stadia organizacji pracy zespołowej
- 4. Grupowe rozwiązywanie problemów
- 4.1. Zalety grupowego rozwiązywania problemów
- 4.2. Wady grupowego rozwiązywania problemów
- 4.3. Dodatnie i ujemne czynniki grupowego podejmowania decyzji
- 4.4. Podstawowe umiejętności szefa przy prowadzeniu dyskusji grupowej
- 5. Kiedy zespół nie jest dobrym środkiem do realizacji celów?
- 6. Krótki kurs budowania zespołu
- 7. Literatura uzupełniająca
- * Rozdział 3. Motywowanie i wspomaganie rozwoju kariery pracowników
- 1. Teorie motywacji
- 1.1. Potrzeby jako źródło motywacji - teorie treści
- 1.1.1. Piramida Maslowa - hierarchia potrzeb
- 1.1.2. Teoria ERG
- 1.1.3. Motywacja osiągnięć
- 1.1.4. Paradoks Herzberga
- 1.2. Motywowanie od strony procesu
- 1.2.1. Trzy czynniki motywacyjne Vrooma (model oczekiwanej wartości)
- 1.2.2. Teoria sprawiedliwości Adamsa
- 1.3. Teorie uczenia się - wzmocnienia motywacji
- 2. Praktyczne podejście do motywowania pracowników - modele motywacji
- 2.1. Model tradycyjny
- 2.2. Model stosunków pracowniczych (Human Relations)
- 2.3. Model zasobów ludzkich
- 2.3.1. Teoria X i Y McGregora
- 2.3.2. Teoria człowieka dojrzałego Chrisa Argyrisa
- 3. Wykorzystywanie wiedzy o motywowaniu pracowników przy projektowaniu stanowisk pracy - alternatywne wzory pracy
- 4. Bariery i trudności w uzyskiwaniu zamierzonych efektów motywacyjnych
- 5. Strategia firmy w dziedzinie motywowania pracowników
- 5.1. System ocen pracowników
- 5.2. Kierowanie karierą
- 5.2.1. Pojęcie kierowania karierą
- 5.2.2. Cykl zmian na ścieżce kariery
- 5.2.3. Powiązanie kariery z cyklem życia człowieka
- 5.2.4. Osobowość a planowanie kariery
- 5.2.5. System wartości a planowanie kariery
- 5.3. Nowe podejścia do motywowania
- 5.3.1. Zarządzanie przez cele (ZPC)
- 5.3.2. Zarządzanie przez jakość
- 5.3.3. Benchmarking
- 5.3.4. Reinżynieria
- 5.3.5. Organizacja ucząca się
- 6. Literatura uzupełniająca
- * Rozdział 4. Komunikowanie się - podstawy
- 1. Rola komunikowania się w organizacji
- 2. Wprowadzenie do komunikacji społecznej
- 3. Komunikacja intrapersonalna
- 3.1. Poziomy logiczne (neurologiczne) Diltsa
- 3.1.1. Misja: PO CO?
- 3.1.2. Tożsamość: KIM JESTEM?
- 3.1.3. Wartości: DLACZEGO?
- 3.1.4. Przekonania: DLACZEGO?
- 3.1.5. Umiejętności: JAK?
- 3.1.6. Zachowanie: CO ROBIĘ?
- 3.1.7. Środowisko (otoczenie): GDZIE? Z KIM? KIEDY?
- 3.2. Emocje
- 3.2.1. Inteligencja emocjonalna
- 3.2.2. Analiza własnych emocji
- 3.3. Intuicja
- 3.3.1. Charakterystyka intuicyjnych menedżerów
- 4. Komunikacja interpersonalna
- 4.1. Definicja
- 4.2. Modele procesu komunikowania się
- 4.3. System komunikacji
- 4.4. Kanały komunikacji
- 4.4.1. Komunikacja słowna (kanał werbalny)
- 4.4.2. Komunikacja niewerbalna
- 4.4.3. Kanał wizualny
- 4.4.4. Kanał wokalny
- 4.5. Bariery w komunikowaniu interpersonalnym
- 4.5.1. Bariery fizyczne
- 4.5.2. Bariery ludzkie
- 5. Umiejętności w komunikacji interpersonalnej
- 5.1. Budowanie dobrego kontaktu
- 5.1.1. Dopasowanie i odzwierciedlenie
- 5.1.2. Dopasowanie zachowań
- 5.1.3. Dopasowanie umiejętności
- 5.1.4. Dopasowanie wartości i przekonań
- 5.1.5. Dopasowanie na poziomie tożsamości - płeć
- 5.1.6. Dopasowanie na poziomie tożsamości - generacja Y
- 5.2. Słuchanie
- 5.2.1. Poziomy słuchania
- 5.2.2. Techniki aktywnego słuchania
- 5.3. Umiejętność zadawania pytań
- 5.4. Mówienie
- 5.4.1. Wybór rodzaju przekazu
- 5.4.2. Wybór struktury przekazu
- 5.4.3. Motywacyjna funkcja słowa
- 5.4.4. Zachowania wywołujące opór odbiorcy
- 5.5. Pisanie
- 5.5.1. Jak pisać?
- 5.5.2. Po co pisać?
- 5.6. Poczta elektroniczna
- 5.6.1. Podstawowe zasady pisania służbowych listów elektronicznych
- 5.6.2. Savoir-vivre służbowej korespondencji e-mailowej
- 5.6.3. Konstruowanie wiadomości
- 5.6.4. Edycja wiadomości elektronicznych i innych tekstów
- 5.7. Strategia wyboru kanału
- 6. Komunikowanie się w organizacji
- 6.1. Specyfika komunikowania się w organizacji
- 6.1.1.Komunikacja rutynowa
- 6.1.2. Komunikacja spontaniczna
- 6.1.3. Skuteczność komunikowania się w organizacji
- 6.2. Wewnętrzne public relations - oddziaływanie na pracowników
- 6.2.1. Techniki komunikacji wewnętrznej
- 6.3. Bariery organizacyjne w komunikacji
- 7. Literatura uzupełniająca
- * Rozdział 5. Komunikacja w pracy menedżera - praktyka
- 1. Komunikacja - podstawowe narzędzie pracy menedżera
- 2. Komunikacja interpersonalna
- 2.1. Przygotowanie do rozmowy - narzędzia
- 2.1.1. Złota Reguła
- 2.1.2. Platynowa Reguła
- 2.1.3. Zasada własnej korzyści
- 2.1.4. Tabela analizy wstępnej
- 2.1.5. Poziomy logiczne Diltsa
- 2.1.6. Podstawowe pozycje percepcji w komunikacji
- 2.2. Typowe rozmowy w pracy menedżera
- 2.2.1. Udzielanie instrukcji
- 2.2.2. Wydawanie poleceń
- 2.2.3. Informowanie o rezultatach pracy
- 2.2.4. Zasady udzielania informacji zwrotnej
- 2.2.5. Sugestia poprawy (krytyka)
- 2.2.6. Pochwała
- 2.2.7. Rozmowa doradcza
- 2.2.8. Postępowanie z powtarzającymi się problemami
- 2.2.9. Delegowanie
- 2.2.10. Coaching i mentoring
- 3. Komunikacja w zespole
- 3.1. Zebrania
- 3.1.1. Funkcje zebrań
- 3.1.2. Analiza zebrań pod względem relacji
- 3.1.3. Rodzaje zebrań
- 3.1.4. Ogólny schemat postępowania
- 3.2. Pierwsze zebranie z twoim zespołem
- 3.2.1. Deklaracja szefa
- 4. Wystąpienia publiczne
- 4.1. Analiza Strategiczna Procesu Komunikacji (ASPK)
- 4.1.1. NADAWCA - kim jesteś?
- 4.1.2. ODBIORCA - do kogo będziesz mówić?
- 4.1.3. CEL - co chcesz osiągnąć?
- 4.1.4. TREŚĆ - co powiesz?
- 4.1.5. FORMA - czyli jak to zrobisz?
- 4.1.6. KONTEKST - kiedy i gdzie występujesz? Ile masz czasu?
- 4.1.7. INFORMACJA ZWROTNA - jak planujesz interakcję ze słuchaczami
- 4.2. Przygotowanie wystąpienia
- 4.2.1. Struktura wystąpienia
- 4.2.2. Wstęp
- 4.2.3. Treść podstawowa - organizacja materiału i notatki
- 4.2.4. Łączniki
- 4.2.5. Zakończenie
- 4.2.6. Pomoce wizualne i materiały prezentacyjne
- 4.3. Wystąpienie
- 4.3.1. Mówca - energia i postawa
- 4.3.2. Trema
- 4.3.3. Mówienie
- 4.3.4. Mowa ciała
- 4.3.5. Dyskusja
- 4.3.4. Ewaluacja prezentacji
- 5. Literatura uzupełniająca
- Zakończenie
- Bibliografia
- Ćwiczenia
- Ćwiczenie do wstępu
- Ćwiczenie W.1. Za co ci płacą? - analiza funkcji menedżera
- Ćwiczenia do rozdziału 1
- Ćwiczenie 1.1. Test Blake`a i Mouton
- Ćwiczenie 1.2. Najmniej lubiany współpracownik (NLW)
- Ćwiczenie 1.3. Ocena stylu przywództwa
- Ćwiczenie 1.4. Dopasowanie stylu przywództwa do cech podwładnych
- Ćwiczenie 1.5. Twój styl podejmowania decyzji
- Ćwiczenie 1.6. Styl liderski "TT"
- Ćwiczenie 1.7. Kwestionariusz gotowości do zmiany
- Ćwiczenia do rozdziału 2
- Ćwiczenie 2.1. Skala dojrzałości zespołu
- Ćwiczenie 2.2. Identyfikacja problemów występujących w grupie roboczej
- Ćwiczenie 2.3. Ocena zespołu
- Ćwiczenia do rozdziału 3
- Ćwiczenie 3.1. Co motywuje pracowników?
- Ćwiczenie 3.2. Co cię motywuje?
- Ćwiczenie 3.3. Dylemat kierownika
- Ćwiczenie 3.4. Twój typ osobowości
- Ćwiczenie 3.5. Właściwości pracy
- Ćwiczenie 3.6. Twoja orientacja kariery
- Ćwiczenia do rozdziału 4
- Ćwiczenie 4.1. Poziomy logiczne Diltsa - harmonizowanie
- Ćwiczenie 4.2. Wartości
- Ćwiczenie 4.3. Kwestionariusz zdolności intuicyjnych
- Ćwiczenie 4.4. Parafraza
- Ćwiczenie 4.5. Analiza stylu komunikacji
- Ćwiczenie 4.6. Rodzaje pytań
- Ćwiczenia do rozdziału 5
- Ćwiczenie 5.1. Analiza Strategiczna Procesu Komunikacji (ASPK)
- Ćwiczenie 5.2. Prezentacja - ocena własnych umiejętności
- Ćwiczenie 5.3. Relaksacja przed wystąpieniem
- Ćwiczenie 5.4. Ocena prezentacji
Zobacz spis treści
Sprawdź dostępność, zarezerwuj (zamów):
(kliknij w nazwę placówki - więcej informacji)