Dzieci i telewizja : perspektywa globalna
Tyt. oryg. : "Children and Television. A Global Perspective".
Książka stanowi autorytatywny przegląd problematyki związanej z oddziaływaniem telewizji na dzieci, sporządzony na podstawie pięćdziesięcioletniego dorobku badawczego z całego świata, w tym tradycji amerykańskiej i wpływów psychologii rozwojowej oraz tradycji europejskiej, a także refleksji socjologiczno-kulturoznawczej. Równie szeroki jest zakres metodologiczny omówionych badań, sięgający od ilościowych
metod eksperymentalnych i kwestionariuszowych do jakościowych metod etnograficznych oraz wywiadów.Unikatowe międzynarodowe ujęcie umożliwiło autorce Dzieci i telewizji zachowanie właściwej równowagi między opisami analiz wpływu telewizji na dzieci w konkretnych kontekstach ich kultury i życia codziennego a wnioskami natury ogólnej, znajdującymi potwierdzenie na całym świecie.Dafna Lemish jest redaktorem naczelnym "Journal of Children and Media" oraz wykładowcą na wydziale komunikowania uniwersytetu w Tel Awiwie. Była jedną z autorek pracy Media and the Make-Believe Worlds of Children: When Harry Potter Meets Pokemon in Disneyland i współredagowała zbiór Children and Media in Times of War and Conflict. Badania nad dziećmi i telewizją prowadzi od 25 lat w Stanach Zjednoczonych, Europie i Izraelu, a jej zainteresowania obejmują znaczenie telewizji jako czynnika socjalizacji, wpływ brutalnego przekazu telewizyjnego, funkcjonowanie stereotypów, rozwój kompetencji medialnych, konstruowanie tożsamości płciowej oraz rolę telewizji w życiu dzieci podczas wojny w Iraku.
Zobacz pełny opisOdpowiedzialność: | Dafna Lemish ; przekł. Agata Sadza. |
Seria: | Media / red. nauk. Kazimierz Krzysztofek |
Hasła: | Dziecko - rozwój psychofizyczny Programy telewizyjne - a dziecko |
Adres wydawniczy: | Kraków : Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2008. |
Opis fizyczny: | XI, 249 s. : il. ; 24 cm. |
Uwagi: | Bibliogr. s. [220]-237. - Indeks. |
Powiązane zestawienia: | Psychologia |
Skocz do: | Dodaj recenzje, komentarz |
- Rozdział 1. Dom jako przestrzeń oglądania telewizji
- Telewizja w domu
- Rola telewizji w życiu rodzinnym
- Społeczne sposoby wykorzystania telewizji
- Oglądanie telewizji i wzory komunikowania się w rodzinie
- Style wychowywania dzieci i mediacja rodziców
- Rozmowy na tematy "telewizyjne"
- Typy rozmów
- Telewizja jako mówiąca książka
- Rozmowy i strach
- Rozmowy z rodzeństwem i rodzicami
- Podsumowanie
- Rozdział 2. Telewizja i rozwój jednostki
- Teorie rozwojowe
- Uwaga a rozumienie przekazu telewizyjnego
- Rozwój zainteresowania telewizją
- Związek między koncentracją uwagi na telewizji a rozumieniem
- Rozwój upodobań telewizyjnych
- Umiejętność odróżnienia fantazji od rzeczywistości
- Umiejętność rozróżniania gatunków
- Znaczenie rozróżnienia między fantazją a rzeczywistością w przekazie telewizyjnym
- Rozwój rozumienia przekazu telewizyjnego
- Rozwój rozumienia postaci telewizyjnych
- Rozwój ocen moralnych
- Utożsamienie z postaciami z telewizji
- Reakcje strachu na przekaz telewizyjny
- Telewizja, wyobraźnia i kreatywność
- Refleksja pojęciowa i metodologiczna
- Przypisy
- Rozdział 3. Telewizja i zachowanie dzieci
- Telewizja i agresywne zachowanie
- Uczenie się agresywnych zachowań
- Skumulowany efekt przemocy w telewizji
- Zmienne interweniujące
- Telewizja i zachowanie prospołeczne
- Telewizja i reklama
- Reklama dla dzieci
- Reklama, odżywianie i alkohol
- Reklama a samopoczucie społeczne i emocjonalne
- Czy reklama działa?
- Telewizja i zachowania seksualne
- Pornografia i dziecięca seksualność
- Telewizja i wypoczynek
- Podsumowanie
- Przypisy
- Rozdział 4. Telewizja i społeczne konstruowanie rzeczywistości
- Konstruowanie płci kulturowej i ról płciowych
- Konstruowanie ról płciowych
- Konstruowanie tożsamości płciowej
- Tożsamości homoseksualne
- Seks i seksualność
- Obraz ciała i zaburzenia odżywiania
- Społeczne konstruowanie rzeczywistości
- Hipoteza "spodlonego świata"
- Postrzeganie "siebie" a postrzeganie "innych"
- Bogactwo i brutalność Stanów Zjednoczonych
- Kulturowa integracja dzieci imigrantów
- Konstruowanie rzeczywistości politycznej
- Przedstawienie konfliktów
- Telewizja jako narzędzie kształtowania postaw pokojowych
- Gatunki edukacyjno-rozrywkowe i konstruowanie rzeczywistości społecznej
- Podsumowanie
- Przypisy
- Rozdział 5. Telewizja i nauka
- Telewizja i szkoła - dwa systemy edukacyjne
- Oglądanie telewizji a wyniki w szkole
- Telewizja i akwizycja języka
- Akwizycja języka ojczystego
- Nauka drugiego języka
- Język audiowizualny i zdolności poznawcze
- Rozwój szczególnych umiejętności oglądania telewizji
- Nauka z telewizji edukacyjnej
- Rozwój telewizji edukacyjnej
- Teoretyczne modele oceny uczenia się z programów edukacyjnych
- Children`s Television Workshop (CTW) / Sesame Workshop (SW)
- Teletubisie
- Podsumowanie
- Przypisy
- Rozdział 6. Wnioski dla edukacji i polityki
- Kompetencja medialna
- Główne nurty debaty nad kompetencją medialną
- Kompetencja medialna w innych krajach świata
- Praktyczne aspekty kompetencji medialnej
- Programy nauczania
- Proces dydaktyczny
- Ocenianie
- Ocena programów nauczania kompetencji medialnych
- Polityka tworzenia programów dla dzieci
- Treść programów dla dzieci
- Konwencja o programach telewizyjnych dla dzieci i młodzieży
- Przypisy
- Rozdział 7. Konkluzje: dorastanie w globalnej kulturze ekranu.
Zobacz spis treści
Sprawdź dostępność, zarezerwuj (zamów):
(kliknij w nazwę placówki - więcej informacji)