Co mówią kamienie Wenecji
Pisząc swoje impresje o Wenecji, Bieńkowska wpisuje się w długą tradycję litercką, jednak jej książka nie jest przeciążona erudycyjnymi cytatami. Esej opowiada o dwóch sposobach przeżywania pobytu w Wenecji - doświadczaniu zmysłowego piękna świata i kontemplacji sztuki. Bieńkowska pisze pięknie o malarstwie Guiorgione, Tycjana, Lotta, Tiepola... Interesuje się także historią miasta,
rozważając dzieje jego republikanizmu i wspominając o czasach karnawałów. Co dziwne, Wenecja tej podróżniczki nie jest, jak dotąd najczęściej, krainą melancholii. Jest raczej miejscem zwycięstwa człowieka nad chaosem na zewnątrz (miasto wzniesione na lagunie!) i wewnętrz siebie.Jak żadne inne miasto Wenecja przywraca wyobraźni funkcję żywotną, pozwalającą zadomowić się na nowo na ziemi. Świat staję się bogatszy, ujawnią się w nim niespodziewane obszary, jakby rozchylać kolejne zasłony i iść za znakiem niewidzialnej ręki. A najbardziej niezwykłą operacją wyobraźni jest jej działanie na czas, poszerzanie czasu bezpośrednio przeżywanego o czas historyczny zatrzymany w dziełach sztuki. W istocie, w takich chwilach dokonujemy nie tylko przeskoku w przeszłość, ale i subtelnej pracy nad naszą teraźniejszością, modyfikujemy czy też na nowo komponujemy jej składniki.
Zobacz pełny opisOdpowiedzialność: | Ewa Bieńkowska. |
Hasła: | Wenecja (Włochy) - sztuka - 15-18 w. Malarstwo włoskie - historia - 15-18 w. Szkice literackie polskie - 20 w. |
Adres wydawniczy: | Gdańsk : "Słowo/Obraz Terytoria", cop. 1999. |
Opis fizyczny: | 265, [2] s. : il. ; 21 cm. |
Powiązane zestawienia: | Sztuka Rysunek Wenecja Malarstwo |
Skocz do: | Dodaj recenzje, komentarz |
Sprawdź dostępność, zarezerwuj (zamów):
(kliknij w nazwę placówki - więcej informacji)