Trudne dzieciństwo i rodzicielstwo : książka dla nauczycieli, wychowawców i rodziców
Szczęśliwe dzieciństwo zabezpiecza pomyślny rozwój człowieka. To, kim staje się człowiek w procesie rozwoju i osiągania dorosłości, zależy w znacznej mierze od jego doświadczeń doznanych w dzieciństwie. Wielość postaci trudnego dzieciństwa związana jest zarówno z ogromną różnorodnością chorób, wad wrodzonych i zaburzeń rozwoju, jak i z krzywdzeniem dzieci przez dorosłych.
Treść książki poświęciłam tym postaciom trudnego dzieciństwa i rodzicielstwa, w których dziecko zostało skrzywdzone przez naturę bądź społeczeństwo. Mam tu na uwadze organiczne bądź społeczne przyczyny trudnego dzieciństwa. Mimo, że w niektórych przypadkach postrzegam rodzinę jako źródło krzywd doznanych przez dziecko, to pragnę także ukazać to, że wielu rodziców dzieci dotkniętych zaburzeniami zdrowia i rozwoju narażonych jest na trudne rodzicielstwo.
Zobacz pełny opisOdpowiedzialność: | Aleksandra Maciarz. |
Hasła: | Dziecko chore - rozwój psychofizyczny - poradnik Dziecko - rozwój psychofizyczny - zaburzenia - poradnik Wychowanie w rodzinie - psychologia - poradnik |
Adres wydawniczy: | Warszawa : Wydawnictwo Akademickie "Żak" Teresa i Józef Śniecińscy, 2009. |
Opis fizyczny: | 166 s. ; 21 cm. |
Uwagi: | Bibliogr. przy rozdz. |
Powiązane zestawienia: | Psychologia |
Skocz do: | Dodaj recenzje, komentarz |
- Wstęp
- 1. Dziecko z naruszoną potrzebą przywiązania
- 1.1. Istota i wartość potrzeby przywiązania
- 1.2. Postacie i skutki naruszenia u dzieci potrzeby przywiązania
- 1.3. Trudności w odzyskaniu u dziecka potrzeby przywiązania
- 2. Dziecko krzywdzone w rodzinie przemocą seksualną
- 2.1. Wykorzystanie seksualne dziecka jako jeden z rodzajów przemocy
- 2.2. Czynniki ryzyka przemocy seksualnej wobec dziecka w rodzinie
- 2.3. Skutki krzywdzenia dziecka przemocą seksualną
- 2.4. Profilaktyka przemocy seksualnej wobec dziecka w rodzinie
- 3. Dziecko z nadpobudliwością psychoruchową
- 3.1. Istota i podłoże nadpobudliwości psychoruchowej
- 3.2. Kryteria diagnostyczne i typy ADHD
- 3.3. Tworzenie środowiska terapeutycznego dla dziecka z ADHD w domu rodzinnym
- 3.4. Łagodzenie trudności w wypełnianiu roli ucznia przez dziecko z ADHD
- 3.5. Farmakologiczne leczenie i psychospołeczna terapia
- 4. Dziecko z trudnościami w uczeniu się
- 4.1. Przyczyny i rodzaje trudności dzieci w uczeniu się
- 4.2. Dysleksja i wczesne symptomy jej ryzyka
- 4.3. Dyskalkulia i jej wczesne symptomy
- 4.4. Trudności dziecka w uczeniu się związane z lateralizacją
- 5. Dziecko z małą odpornością somatopsychiczną
- 5.1. Odporność somatopsychiczną i jej wymiary
- 5.2. Podatność na zaburzenia lękowe dziecka z małą odpornością
- 5.3. Wzmacnianie odporności somatopsychicznej dziecka
- 6. Dziecko z autyzmem
- 6.1. Odkrycie i opisanie autyzmu wczesnodziecięcego
- 6.2. Przemiany w poglądach na przyczyny autyzmu
- 6.3. Symptomy autyzmu zaburzające relacje społeczne dziecka
- 6.4. Symptomy stereotypowych wzorców zachowań, zainteresowań i aktywności
- 6.5. Zaburzenia sensoryczne w autyzmie
- 6.6. Problemy emocjonalno-wychowawcze rodziców dzieci z autyzmem
- 7. Dziecko z przewlekłą chorobą - na przykładzie cukrzycy
- 7.1. Przewlekła choroba jako biopsychiczny stresor w życiu dziecka
- 7.2. Obraz kliniczny cukrzycy u dzieci
- 7.3. Trudności i zaburzenia rozwoju dziecka w przebiegu cukrzycy
- 8. Dziecko z padaczką
- 8.1. Istota i przyczyny padaczki
- 8.2. Obraz kliniczny objawów padaczki i ich skutki w rozwoju dziecka
- 8.3. Naznaczający społecznie charakter padaczki - pomoc dziecku
- 9. Trudne rodzicielstwo
- 9.1. Ekosystemowe ujęcie rodzicielstwa
- 9.2. Wielorakie źródła i postacie trudnego rodzicielstwa
- 9.3. Zespół "wypalania się sił" w przebiegu trudnego rodzicielstwa
Zobacz spis treści
Sprawdź dostępność, zarezerwuj (zamów):
(kliknij w nazwę placówki - więcej informacji)